tirsdag 11. mai 2010

Maziars historie!

I dag er det 5 år siden jeg traff Lena for første gang.
Vi så hverandre for første gang den 18.des.2004 på en iransk fest som arrangeres hvert år for å feire den lengste natten i året. Den kvelden så vi bare på hverandre og smilte men vi snakket ikke sammen. Jeg traff henne igjen på nyttårsaften. Da fikk jeg hennes tlf. nummer og vi ble snart kjærester.
I mai 2005 kjøpte jeg en diamant ring; hvit gull med 0,2 karat, og fridde til Lena hjemme hos henne mens vi var alene. Jeg var verdens lykkeligste mann da Lena sa ja.
Vi var forelsket og vi ville gifte oss men vi kunne ikke.
I følge ekteskapsloven skal begge partene ha lovlig opphold i Norge for å kunne inngå ekteskap. Jeg var norsk statsborger men Lena hadde ikke oppholdstillatelse.
Lena kom til Norge sammen med sin mor og lille bror i 2002 og de hadde ikke oppholdstillatelse da jeg og Lena ble kjærester og jeg fridde til henne.
Jeg og Lena var forelsket og vi ville gifte oss og danne familie. Vi kontaktet politiets utlendingsavdeling men vi fikk vite at vi ikke kunne inngå ekteskap fordi Lena ikke hadde oppholdstillatelse og at vi måtte vente til hun fikk oppholdstillatelse.
Vi bestemte oss for å ha en forlovelsesfest.
Vi hadde forlovelsesfest den 21.januar 2006 der ca. 40 av våre norske og iranske venner var til stede.
Etter noen måneder fikk Lena og resten av hennes familie en midlertidig oppholdstillatelse.
Vi skrev et brev til UDI og vi ba om å få lov å inngå ekteskap siden Lena hadde midlertidig oppholdstillatelse. Vi fikk vite at vi kunne gifte oss.
Vi ble gift den 15.januar 2007.
Lena og jeg hadde lyst å ha en fin bryllupsfest. Vi bestemte oss å ha festen i juli når det er finere og varmere.
Vi hadde bryllupsfest den 21.juli 2007 og vi hadde 85 gjester.
Etter noen måneder fikk Lena sin mor og lille bror oppholdstillatelse mens Lena ble pliktig å forlate Norge.

Lena ville få oppholdstillatelse dersom vi ikke hadde giftet oss.

Utlendingsnemnda (UNE) mener at Lena ikke lenger er medlem av sin opprinnelige familie og kan derfor ikke få oppholdstillatelse sammen med dem. Hun har heller ikke lov å søke familiegjenforening med sin mor og lille bror. Lena må søke familiegjenforening med meg og det stilles høyere krav for å innvilge oppholdstillatelse når en søker om familiegjenforening med sin ektemann.

Lena med topp karakterer fra norsk videregående skole og med 60 studiepoeng kom inn på Norges Handels Høyskole (NHH) før hun fikk avslag. Hun har ikke klart å følge med på forelesninger siden avslaget kom.
I dag eier vi vår egen bolig og vi har nettopp blitt mor og far.


Skrevet av:
Maziar Pousina
mannen til Lena Kokab og admin. på Facebook gruppen "La Lena Bli"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på om du legger igjen en kommentar!
Ufine kommentarer vil bli slettet.