fredag 20. mai 2011

- Norge bryter Barnekonvensjonen

En nybakt mor på Levanger fortviler over at barnefaren blir sendt ut av landet. Redd Barna mener Norge bryter FNs barnekonvensjon.

Hsa Hae Htoo fra Burma er 22 år gammel og nybakt mamma. For ni dager siden ble ektemannen pågrepet hjemme i Levanger, han skal sendes ut av landet fordi han ikke har lovlig opphold i Norge.

– Jeg kan ikke bo alene med barnet, sier Hsa Hae.

(...)

Mange barn i Norge har det på samme måte. Ferske tall fra UDI viser at 450 barn har en mamma eller pappa som skal kastes ut. Redd Barna mener Norge bryter internasjonale regler.

(...)

– Det å bryte opp en familie er sårt for de som rammes, men det er ikke forbud i verken Barnekonvensjonen eller utlendingsloven mot å utvise i slike tilfeller. Det vi er pålagt å gjøre er å vurdere hensynet til barnet, sier direktør i Oppholdsavdelingen i UDI, Karl Erik Sjøholt.

Les mer her

2 kommentarer:

  1. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si... Man blir bare matt av alt dette. Men det skal ikke bli sjakk matt!

    SvarSlett
  2. hei jeg er norsk far til min norske sønn på ni månder,hans mor er fra ukraina og er sammen med barnet her i norge,mor vil bli kastet ut av norge snart,barnet følger mor til ukraina og vil bli satt på gaten der hun har ingen familie der i ukraina,jeg er dypt skuffet over og vere norsk dette er flaut,hva gjør jeg? gjerne skriv til meg, jh-karl@online.no

    SvarSlett

Setter stor pris på om du legger igjen en kommentar!
Ufine kommentarer vil bli slettet.