mandag 6. juni 2011

Nektes gjenforening med kona

Fahri Aruqi fra Kosovo kjemper for at kona hans skal få bo sammen med ham i Norge. Men den norske stat mener at den funksjonshemmede mannen først må skaffe seg en god årsinntekt.

Funksjonshemmede Fahri Aruqi fra Kosovo jublet da han fikk oppholdstillatelse i 2007 på grunn av menneskelige hensyn. Nå kjemper han en krevende kamp for å få gjenforening med sin kone.

Fahris kone, Nadire sitter i Kosovo og venter på å få komme til mannen i Norge, men den norske stat har sagt nei til familiegjenforening.

De vil at Fahri først skal skaffe seg en god årsinntekt.

(...)

– Vi har ventet tre år til nå, og det UDI har sagt betyr at vi må vente tre til fire år til. Så jeg er redd for å miste henne, selv om vi er glad i hverandre, sier han.

Les mer her

Faksmilie NRK.no

1 kommentar:

  1. Dete er jo forferdelig.
    Selv er jeg gift med en utenlansk kone. Vi er begge gift for første gang. Jeg er 58 år neste måne. Konen er 10 år yngre. Vi har begge jobb og bra inntekt. Vi har ventet i 10 månter nå.
    Vår sak er helt kurant Jeg er normann. Årsaken er kun at saken står i kø.
    Det må være svært mange i våe situasjon eller verre. Dette bør komme fram i media og på TV. I praksis er dette en straff for å gifte srg med en utlending. Det må være en stor økonomist belastning fir UDI at køen er så urimelig lang fordi at alle kontakter UDI ofte for og purre på og klage og UDI besvarer disse handvelser. Og min sak og de som er som min formelt er uproblematisk og trenger kort behandlingstid. Det er altså lite resurskrevende å benandle fortløpende med kort kø.
    Konklusjon UDI har enten svært dåtlig styring med sitt arbeid, Behandilngs rutinene er gått i vranglås, eller det er en skjult agenda om å straffe persjoner som gifter seg utlendinger.
    Verner Olsen

    SvarSlett

Setter stor pris på om du legger igjen en kommentar!
Ufine kommentarer vil bli slettet.